Welkom op de website van MTS Euro Products!

Om je een persoonlijke ervaring te bieden en onze website te verbeteren, plaatsen we cookies. Bekijk hier een overzicht van

Beheer cookies Accepteer cookies

Interview met fysiotherapeut Bram over hygiëne in de praktijken.

Afgelopen anderhalf jaar bestond uit COVID-19, lockdowns, maatregelen en is hygiëne een belangrijk onderdeel van onze samenleving geworden. Voor fysiotherapeuten was het een onzekere tijd. Werden ze bestempeld als contactberoep of toch als een medisch beroep? Welke maatregelen werden er getroffen en wat is er met betrekking tot hygiëne veranderd? In dit interview spreek ik fysiotherapeut Bram van Huizen van Medisch Centrum Hoog Lede over deze periode vol veranderingen en maatregelen.

De fysiotherapeuten in ons land zijn tijdens de COVID-19 uitbraak een aantal weken dicht geweest maar mochten van de overheid al snel hun deuren weer openen. Hoe heb jij deze periode beleefd?
“We werden in maart 2020 bestempeld als contactberoep waardoor we dicht moesten. Direct zijn wij gaan schakelen en hebben alle afspraken verplaatst naar online. Digitaal hebben wij onze patiënten vervolgens naar aanleiding van hun klachten advies en instructies gegeven, samen oefeningen uitgevoerd en gepraat over hun voortgang. Een nieuwe en unieke ervaring waarin we meer een coachende rol kregen. Na 6 weken werd ons vak door de overheid toch betiteld als een medisch beroep en konden we gelukkig onder bepaalde voorwaarden weer van start gaan en fysiek patiënten ontvangen.”

Hoe zagen de behandelingen er anders uit ten opzichte van voor de COVID-19 uitbraak?
“Na de heropening in juni 2020 ontvingen we vooral veel patiënten die revalideerden van een Covid-19 besmetting. Momenteel behandelen we nog zo’n 20-25 mensen die revalideren van een Covid-19 besmetting met de leeftijd 22 jaar tot 65-plussers, die er wel gewoon kwalijk aan toe zijn. Het gaat dan niet alleen om fysieke problemen maar ook mentale problemen zoals concentratieverlies of het verwerken van bepaalde informatie wat gewoon niet goed gaat. Het heeft een behoorlijke impact. Wij zijn allebei jong en behoren niet direct tot de risicogroep, maar ook als je jong bent kun je er slecht uitkomen.”

 

 

Welke maatregelen heb jij getroffen met betrekking tot hygiëne in deze periode?
“Intern hadden wij al vrij snel de regels aangescherpt en afgesproken om geen handen meer te schudden met patiënten. In maart, toen het virus meer grip op Nederland kreeg, begonnen mensen hun afspraak af te zeggen met als reden: We kijken eerst even aan wat er allemaal gaat gebeuren. Na de heropening in juni, mochten we eigenlijk alles weer. We werden nu bestempeld als een medisch beroep en in deze branche hoef je in principe geen 1,5 meter afstand te houden, al deden we dat natuurlijk wel zo veel mogelijk. Toen de besmettingen in september weer opliepen, vroegen veel patiënten aan ons of zij mondkapjes moesten dragen tijdens een afspraak. Na intern overleg kozen wij er als organisatie voor om dit te doen. Normaal hebben we ook een hoeslaken om de behandeltafels heen maar deze hebben we eraf moeten halen. Patiënten werd gevraagd om zelf een handdoek mee te nemen, anders waren we voor de hygiëne genoodzaakt na iedere behandeling een nieuw hoeslaken om de tafel te doen. Uiteraard werden onze behandelkamers en oefenruimtes voorzien van desinfectiepalen, handgels en voldoende papieren handdoekjes om objecten te reinigen.”

Tijdens de coronaperiode moesten de sportscholen voor langere tijd dicht en ook teamsporten zoals voetbal en hockey werden stilgelegd. Mensen bewogen in die tijd een stuk minder. Heb jij een verandering in klachten gezien?
“Jazeker, we hebben in die periode geen sportblessures gezien. Nu het sporten weer op gang komt, zien we dit soort klachten langzamerhand weer terugkomen in onze praktijk. Veel klachten in deze periode kwamen van het thuiswerken. Niet perse omdat de werkhouding onjuist was maar tijdens het thuiswerken wordt er een stuk minder bewogen. Je beweegt niet zoals op kantoor, waar je af en toe naar de printer, koffiezetapparaat of collega’s loopt. Mensen werden een stuk minder actief. Door het missen van alle sportactiviteiten kregen andere klachten heel erg de overhand.”

 

 

Uit onderzoek is gebleken dat 69% van de bezoekers in een praktijk- of behandelruimte hygiëne het belangrijkste vinden. Welke maatregelen treffen jullie om de praktijk schoon te houden?
“De reguliere schoonmaak komt regelmatiger dan normaal en iedereen die binnenkomt desinfecteert zijn handen grondig. Na ieder patiëntbezoek wassen we grondig onze handen en drogen we ze af met handdoekpapier. De sportruimte houden we natuurlijk goed schoon. We verzoeken de mensen om de toestellen na gebruik grondig schoon te maken met een desinfectiespray en poetspapier.”

Welke hygiëne producten zijn essentieel in jullie praktijk- en behandelruimte?
“De drie essentiële producten voor ons zijn echt water, zeep en alcohol. Vooral de handdesinfectanten zijn natuurlijk erg belangrijk geworden en deze zijn onmisbaar geworden in onze praktijken. Ook gebruiken we de desinfecterende producten om na ieder patiëntbezoek de behandeltafel en contactpunten grondig te reinigen. Het hygiënische handdoekpapier en desinfectiespray worden hiervoor constant gebruikt. Met het poetspapier uit de Midi dispenser maken we eigenlijk alles mee droog en schoon. De mondkapjes waren natuurlijk ook erg belangrijk maar die hoeven we niet per se meer te gebruiken, tenzij dat wenselijk is bij de patiënten.”

Zijn er hygiënemaatregelen die blijvend zijn?
“Ik durf niet te zeggen wat we in de toekomst gaan doen. Het handen wassen zal altijd wel essentieel blijven omdat we toch een contactberoep beoefenen maar of we bij de ingangen onze handen blijven ontsmetten dat durf ik niet te zeggen. Persoonlijk vind ik het wel een prettig gevoel als patiënten hun handen desinfecteren. Ik weet niet of het ooit weer normaal wordt om mensen de hand te schudden als begroeting. Het is allemaal even afwachten.”

 

De laatste updates