Welkom op de website van MTS Euro Products!

Om je een persoonlijke ervaring te bieden en onze website te verbeteren, plaatsen we cookies. Bekijk hier een overzicht van

Beheer cookies Accepteer cookies

Aan het woord: Gerrit Malipaard over groei MTS Euro Products: “Familiewaarden, service en innovaties”

In de nieuwe themaserie ‘Blurring of Blokker-syndroom?’ gaat het schoonmaakjournaal op zoek naar de nieuwe (schoonmaak)economie. De deeleconomie met impact. Met circulariteit. Met uitdagingen en keuzes om mee te kunnen komen. Of niet? We zoeken het antwoord op de vraag: wordt het blurring – vervaging van de grenzen tussen branches? Of wordt het vechten tegen het Blokker-syndroom: ontwikkelingen zien, vasthouden aan tradities en over enkele jaren het bedrijfsimperium in de etalage? Als eerste sprak de redactie  van het schoonmaakjournaal met Gerrit Malipaard, CEO van MTS Euro Products, daags na de bekendmaking van de imposante nieuwbouw, over de groei van zijn bedrijf vanuit familiewaarden, met service en innovaties. Is het een kwestie van groot worden door klein te blijven?

“27 jaar geleden begon ik samen met twee medewerkers ons bedrijf”, vertelt Gerrit. “Vanaf de start tot nu toe hebben we groei doorgemaakt. Als kennispartner en leverancier voor hygiëneproducten, zoals toilet- en handdoekpapier, dispensers, poetspapier, poetslappen, nonwovendoeken, zepen en absorptiematerialen, zetten wij momenteel € 65 miljoen per jaar om. Dit is onze afzet in Nederland en onze export naar 27 landen.” Over 5 jaar wil het bedrijf een omzet van € 100 miljoen behalen.

Service met hoofdletter S
Wat doet MTS Euro Products goed dat zij deze groei blijft doormaken?  “Wij geven service met een hoofdletter S aan onze klanten”, antwoordt Gerrit. “Het klinkt zo simpel, maar dat valt op in de markt. Als Hollands familiebedrijf bezitten we een andere mentaliteit dan die je vaker bij internationaal georiënteerde, beursgenoteerde bedrijven ziet. We denken mee, adviseren en koppelen terug. We leveren altijd via de groothandel. Geen push- en pull-strategie richting eindgebruiker.”

“Ons standpunt is samen met de groothandel”

Een trend is dat leveranciers via groothandels en rechtstreeks aan eindgebruikers leveren. Volgt MTS Euro Products deze trend? “Nee”, reageert Gerrit beslist. “Ons standpunt is samen met de groothandel. Het lijkt wel een soort hebberigheid van bedrijven om snel de order binnen te halen en dan te bepalen op welke manier de beste marge behaald kan worden, via de groothandel of rechtstreeks. Wij doen daar niet aan mee. We geven aandacht, zijn flexibel, hanteren korte lijnen en doen wat we afspreken. Voor ons onze gewone manier van handelen. Blijkbaar niet voor ieder bedrijf, we horen verhalen dat eindgebruikers er soms wel drie dagen over doen om een leverancier te kunnen bereiken.”

Een vaste waarde
MTS Euro Products is een familiebedrijf. Er wordt gezegd dat binnen familiebedrijven een andere werksfeer heerst dan in andere bedrijven. Geldt dat ook voor MTS Euro Products? “Ja”, bevestigt Gerrit. “Binnen ons bedrijf is de betrokkenheid groot, er heerst openheid, een no-nonsense mentaliteit en iedereen is gelijk. Of je nu vrachtwagenchauffeur of commercieel directeur bent, je bent allemaal even belangrijk voor het bedrijf. Ik heb toch iedere schakel nodig in ons proces!”

“We werken keihard en zijn volhardend. Dat is de basis van ons succes.”

Gerrit praat gedreven verder: “We werken keihard en zijn volhardend. Dat is de basis van ons succes. We hebben de juiste mensen op de juiste plek, medewerkers krijgen kansen en groeien mee. Het verloop is laag, we hebben en houden veel kennis in huis. Het ziekteverzuim binnen MTS Euro Products ligt onder het landelijk gemiddelde. Dat zijn toch wel de positieve kenmerken van ons familiebedrijf, die wij ook uitstralen. De groothandel weet dat wij via hen handelen, een vaste waarde. Zij zijn de specialist die het hele pakket verkopen. Wij zijn een onderdeel en kunnen helpen en service verlenen.”

Ambitie om te groeien
“Over vijf jaar willen we de € 100 miljoen omzet bereikt hebben. Vooral met onze huidige klanten. Het gaat immers niet altijd om de hoeveelheid klanten, maar om de intensiteit. Onze omzet in Nederland zal zeker nog doorgroeien, we investeren op dit moment veel in de medische sector.”

“Wij hechten meer waarde aan kwaliteitskeurmerken, ik denk dat dat in andere landen gaat aantrekken.”

De grootste groeiwinst verwacht Gerrit in export te behalen. MTS Euro Products heeft klanten in Noorwegen, Zweden en IJsland. Zij nemen private label producten als ook MTS Euro Products producten af. Zij kiezen voor het bedrijf vanwege de logistieke ligging, dichtbij zee, om continu te kunnen verschepen en leveren. “We krijgen bestellingen van wel 30 verschillende producten van servet, toiletrol tot zeep en dispenser”, vult Gerrit aan. Deze handelswijze wil MTS Euro Products graag inzetten voor meer internationale klanten.

Uitbreiding in meters
Groei in omzet betekent ook meer productie en hogere voorraad. Hoe gaat MTS Euro Products hiermee om? Het antwoord is een nieuw pand. Gerrit tekende onlangs voor de bouw van een nieuw pand ter grootte van 30.000 m2. In het nieuwe pand zal het hoofdkantoor en nieuwe logistieke centrum worden gevestigd. De huidige vestiging aan Heldringstraat 39 (10.000 m2) wordt ingericht voor de productie en levering van poetsdoeken. Twee andere panden worden naar verwachting gesloten. De start van de bouw van het volledig klimaatneutrale pand is gepland in juli 2021.

Uitdagingen blijven aanpakken
MTS Euro Products werkt vanuit een familiebasis met vaste waarden. Dit zou bij een veranderende markt kunnen opbreken. Hoe voorkomt MTS Euro Products dat zij ‘in de etalage’ komt? “Door altijd uitdagingen aan te pakken”, reageert Gerrit direct. “We zijn altijd op zoek naar innovaties, bezoeken beurzen, verdiepen ons in nieuwe technieken en kijken natuurlijk ook met een schuin oog naar wat collega’s doen. We zetten nu in op circulair ondernemen. In Nederland lopen we op dat gebied voorop ten opzichte van andere landen in Europa. Wij hechten meer waarde aan kwaliteitskeurmerken, ik denk dat dat in andere landen gaat aantrekken. We hebben onze eerste klant gescoord om papier op te halen. Wij brengen deze weer terug naar de papierfabriek om te recyclen tot wc-papier of handdoek.”

“En natuurlijk onze omzetgroei in Europa. We hebben een unieke locatie in Rotterdam waar veel internationale bedrijvigheid heerst en dat trekt aan. Tijdens de crisisjaren bleken we in staat onze omzet te verdubbelen met ons eigenlijk laagwaardig commodity-product. Er wordt gezegd dat we nu op een heuvel zitten, dat we nog moeilijke jaren gaan krijgen. Mensen zijn meer kostenbewust. Daarom zeg ik: reken goed door en betaal voor wat je gebruikt. Het is als facilitair manager gemakkelijk om één handtekening voor een volledig contract te zetten, maar het verleden heeft bewezen dat dit niet altijd iets oplevert. Zorg dat je krijgt wat je afspreekt!”

De laatste updates