ABN AMRO: Ondernemersverhaal MTS Euro Products
Gerrit Malipaard, CEO van MTS Euro Products, kreeg het ondernemen met de paplepel ingegoten, want beide ouders hadden een eigen bedrijf. Nadat hij zijn businessplan aan zijn ouders had gepresenteerd, kreeg hij geld van hen en ging van start.
Gerrit begon met poetsdoeken van gerecycled textiel. “Herbruikbare kleding gaat naar Afrika. Wat daarvoor niet geschikt of kapot is, wordt versneden tot poetsdoeken. Zo deed ik het toen en nu doe ik het nog steeds zo.
Op dit moment verwerken we zo’n 2 miljoen kilo oud textiel per jaar.” Maar het bleef niet bij poetsdoeken. In loop van de jaren breidde MTS Euro Products het assortiment uit naar allerlei hygiëneproducten. Van papieren handdoekjes tot zeepdispensers en van absorptiematerialen tot afvalzakken. Ongeveer de helft van alle producten is duurzaam.
Nederland koploper in duurzame hygiëneproducten
Zo’n 15 jaar geleden kwam er vraag naar duurzame producten en begon MTS Euro Products met het leveren van gerecyclede papieren handdoekjes. En die vraag werd alleen maar groter. “In Nederland lopen we ver voorop als het gaat om duurzame en circulaire producten op het gebied van hygiëne. Niet alleen de vraag is groot, we zijn op dat vlak ook heel innovatief. Daarin zijn we echt koploper in de wereld”, vertelt Gerrit niet zonder trots. MTS Euro Products draagt daar zelf graag aan bij. “Als een product duurzaam of circulair kan, dan leveren we dat. We willen daar zelf ook in voorop lopen.“
Duurzame producten vooral voor Nederlandse markt
MTS Euro Products exporteert hygiëneproducten naar 37 landen. In het buitenland is duurzaamheid en circulariteit in zijn branche nauwelijks een issue. “We exporteren toiletpapier naar Zuid-Afrika. Daar zijn ze wel bezig met zonnepanelen, maar voor duurzame of circulaire hygiëneproducten hebben ze geen belangstelling. In Duitsland is er wel een markt voor. Daar wordt de vraag steeds groter, maar ook die blijft nu nog achter bij die in Nederland.”
Streepje voor bij aanbestedingen
Duurzaamheid en circulariteit is een must als het gaat om hygiëneproducten. “Je wint er aanbestedingen mee. Bedrijven en overheden gaan er steeds vaker vanuit dat de producten die je levert duurzaam en circulair zijn.” Gerrit merkt op dat niet alleen het aanbod telt bij aanbestedingen. “Er wordt steeds vaker gekeken naar logistiek en huisvesting. Als je in een duurzaam pand zit en ook je vervoer zo duurzaam mogelijk hebt geregeld, werkt dat in je voordeel.”
Schiphol
Gerrit zou graag Schiphol als klant willen hebben. Doordat zijn bedrijf levert aan groothandels weet hij niet altijd wie de eindgebruiker is. Maar Gerrit zag aan de zeepdispenser op de luchthaven dat niet zijn producten worden gebruikt. “Op Schiphol valt nog heel wat winst te behalen als het gaat om duurzaamheid en circulariteit. Wij zouden daar graag een bijdrage aan leveren, ook omdat daar natuurlijk heel veel mensen langskomen. Met hygiëneproducten geef je toch een soort visitekaartje af.”
Circulaire papieren handdoek
E-tissue is een unieke productlijn die Gerrit graag aan Schiphol zou willen leveren. “Het is een volledig circulair product en zeer geschikt voor de luchthaven. De gebruikte papieren handdoekjes worden ingezameld en gebruikt om nieuw hygiënepapier van te maken. De keten is helemaal rond. Zo zorgen we ervoor dat afval direct weer wordt hergebruikt”, vertelt hij trots.
Groenlening voor distributiecentrum en kantoor
Op dit moment laat MTS Euro Products een nieuw distributiecentrum met kantoor neerzetten, dat zo duurzaam en circulair mogelijk wordt gebouwd. Daarvoor vroeg het een financiering aan bij huisbank ABN AMRO. Gerrit is tevreden over de manier waarop de bank die afhandelde: “Onze relatiemanager was meteen enthousiast en wees ons op de mogelijkheid van een groenlening. Daardoor kregen we korting op de rente. Ook hielp de bank bij het aanvragen van subsidies waar we met ons duurzame pand voor in aanmerking komen. Erg fijn dat de bank dat allemaal voor ons heeft geregeld.”
MVO
Ook maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft MTS Euro Products hoog in het vaandel. “We zijn een Maassluis’ bedrijf met 100 medewerkers. De helft ervan woont er, dan vind ik dat je als bedrijf ook iets terug moet doen.” Zo besteedt het bedrijf een deel van de werkzaamheden uit aan Stroomopwaarts, een organisatie in Maassluis die onder meer mensen aan werk helpt die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. En MTS Euro Products doet ook aan sponsoring, bijvoorbeeld de plaatselijke voetbalclub en de Voedselbank. “Tijdens de coronacrisis dreigde er even een tekort aan wc-papier. Toen heb ik een lading wc-papier bij de Voedselbank laten afleveren.”
Als er dan nog iets is wat Gerrit zou kunnen verbeteren dan is dat duurzaamheid in en rond zijn eigen woning. “Bedrijfsmatig doe ik er veel aan, maar thuis er is nog wel wat te doen. Ik rijd bijvoorbeeld geen elektrische auto, terwijl een aantal medewerkers dat wel doet. Wie weet, zie je mij er over een paar jaar ook wel in.”
BRON: ABN AMRO
v