Op pad met Daphne: in gesprek met Gerrit Malipaard over dit familiebedrijf, de gezellige sfeer en de eerste lichting werknemers.

Ik, Daphne Bock,  ben inmiddels een half jaar werkzaam bij MTS Euro Products. Wat mij de eerste maanden opviel aan dit bedrijf is de behulpzaamheid en de gezellige sfeer op de werkvloer. Met mijn werk als content creator kom ik dagelijks in contact met collega’s van verschillende afdelingen en merk ik dat veel medewerkers al een langere tijd met veel plezier werkzaam zijn bij dit bedrijf. Met het thema deze maand: Werken bij MTS ben ik nieuwsgierig geworden hoe dit groeiende bedrijf deze sfeer kan blijven vasthouden. Onderweg naar de contractverlenging met Feyenoord zit ik samen met oprichter Gerrit Malipaard in de auto. Ik stel hem vragen over dit familiebedrijf, de gezellige sfeer en de eerste lichting werknemers.

In 1991 is MTS Euro Products opgericht als Malipaard Trading Service. Kun je mij iets meer vertellen over de groep werknemers die onderdeel waren van de eerste lichting?
In het bedrijfspand waar mijn moeder handelde in kerstpakketten begon ik in januari 1991 mijn onderneming in poetsdoeken. De eerste lichting begon met Rob van der Walle, Caroline van Heijst en Ronald von Franquemont. Later sloot Robert Walraven zich hierbij aan. Iedereen van deze lichting is nog steeds werkzaam of betrokken bij MTS Euro Products. Robert Walraven is inmiddels gepensioneerd maar is nog actief in een adviserende rol voor onze afdeling inkoop.

 Dit schept vast een speciale band met deze medewerkers?
Jazeker, ik heb een zeer speciale band met hen allen. Het is bijzonder dat zij na 30 jaar nog steeds werkzaam zijn bij ons en een belangrijke rol spelen in de groei van MTS Euro Products. Caroline is een periode weggeweest maar daarna weer teruggekomen, wat natuurlijk fijn is.

Op dit moment bestaan er specifieke functies onderverdeeld in verschillende afdelingen. Hoe waren de werkzaamheden in de beginperiode verdeeld? Bestonden er al specifieke functies zoals dat nu is?
Caroline was op dat moment werkzaam op de verkoop binnendienst en was verantwoordelijk voor de orderverwerking. Rob zat meer aan de verkoopkant en ik was verantwoordelijk voor de verkoop- en inkoopkant. Robert en Ronald managede samen het magazijn.

 

 

Wanneer merkte je dat de werkdruk te hoog werd en je meer mensen moest aannemen?
Dat kwam eigenlijk al redelijk snel. Na 2 jaar nam de werkdruk toe en namen we steeds meer nieuwe mensen aan om het werk te verzetten. Dit is eigenlijk tot op de dag van vandaag niet gestopt. We groeien nog steeds iedere dag en bestaan momenteel uit meer dan 100 medewerkers. Vaste krachten, uitzendkrachten, parttimers. Ik verwacht dat we over een aantal jaar zeker nog meer gaan groeien.

Zeker een mooie mijlpaal. Na deze 2 jaar, werden er toen al medewerkers aangenomen voor meer specifieke afdelingen en functies?
Jazeker, we hadden extra mensen nodig in het magazijn. Daarnaast werd er nog een chauffeur aangenomen. Later kwamen Mike van den Heuvel en Ronald Buchinhoren erbij, zij werken inmiddels ook al zo’n 25 jaar voor MTS Euro Products. Zo zijn er nog meer werknemers binnen het bedrijf die hier al een lange tijd werkzaam zijn. Ik ben daar erg dankbaar voor.

En de sollicitatiegesprekken? Nam je deze toentertijd allemaal nog zelf af?
Ja, dit deed ik toen allemaal zelf. Vandaag de dag met meer dan 100 collega’s geef ik deze taak wel uit handen. Ik probeer altijd in het laatste gesprek van de sollicitatieprocedure een indruk te krijgen van de personen die worden aangenomen, maar in principe nemen de mensen die verantwoordelijk zijn voor de afdeling zelf de sollicitatieprocedure af.

 

 

Hoe was het om de sollicitatieprocedures na verloop van tijd uit handen te geven?
Het was lastig om de keuze te maken en deze taak uit handen te geven, maar we zijn nu té groot geworden. Ik vind het natuurlijk belangrijk dat er goede en fijne werknemers in het bedrijf komen werken, wat niet alleen goed is voor MTS Euro Products maar ook bevorderend is voor de werksfeer onderling. Ik heb het volle vertrouwen in de medewerkers dat ze de juiste mensen aannemen en ik probeer altijd wel ergens in het proces betrokken te zijn.

Een goede werksfeer is dus echt belangrijk. Ik heb gemerkt dat er een fijne werksfeer heerst en zo te horen was dit dus echt al vanaf het begin zo. Hoe houd je die sfeer vast met het sterk groeiende aantal werknemers?
Naarmate je groter wordt, kan dat steeds lastiger worden. Ik ben van mening dat iedereen binnen MTS Euro Products belangrijk is, iedere schakel van het bedrijf. Ik kan niet zonder onze CCO Sander Ekhart, maar ik kan net zo goed niet zonder onze heftruckchauffeur. Iedereen moet zich gewaardeerd voelen en gewaardeerd worden in het werk wat die doet en daarnaast de kans krijgen om door te groeien. Ik denk dat deze gedachten en mogelijkheden de werksfeer bevorderen. Iedereen moet het gevoel hebben dat die er echt toe doet en bij ons team hoort. Alleen kan je niks. Dat gevoel moeten we blijven vasthouden, ook al worden we groter.

Het aanbieden van doorgroeimogelijkheden binnen MTS Euro Products aan jouw medewerkers vind je dus erg belangrijk?
Ja heel erg belangrijk. Als stickeraar kun je heftruckrijder worden, een logistiekmedewerker krijgt de kans om een rijbewijs voor vrachtwagenchauffeur te halen. Heb je ambitie om vanuit het logistiekcentrum naar bijvoorbeeld onze verkoop binnendienst door te stromen, kijken we gezamenlijk wat de mogelijkheden zijn. Zo hoort het ook te gaan vind ik, de kans aanbieden om te blijven leren en doen wat je leuk vindt en dat allemaal binnen het bedrijf. Op deze manier houd je goede werknemers bij je.

Alle functies en afdelingen zijn de laatste jaren flink gegroeid en veranderd, ook jouw werkzaamheden waarschijnlijk. Welke werkzaamheden vond je vroeger leuk om te doen maar heb je nu uit handen moeten geven?
Inkoop en dan mee op inkoopreizen. Dat ligt nu bij onze afdeling inkoop en bij onze commercieel directeur Sander Ekhart. Sander kan niet succesvol zijn als hij de inkopen niet doet. Het is uiteindelijk echt een commerciële functie. Zowel de in- als verkoop, daar genoot ik zeker van.

Welke werkzaamheden vond je minder en ben je stiekem blij om uit handen te geven?
De administratie. Bonnetjes inleveren, dat is nog steeds niet mijn favoriete bezigheid.

 

 

 

Jouw taken zijn door de jaren heen dus ook veranderd. Waar houd jij je momenteel mee bezig?
Eigenlijk kijk ik mee vanuit de helikopterview. Eerst nam ik beslissingen altijd alleen, toen met Sander Ekhart (CCO) en nu ook met Mostafa Ikajouen (CFO). De functie voor directeur logistiek staat op dit moment vacant. Momenteel beschikken we over een goede directie, waarin ik mijzelf heb moeten aanleren om beslissingen niet alleen te maken maar meer in overleg. We fungeren nu echt als een team en hebben wekelijks een directieoverleg. Ook is er onlangs een MT opgericht. Nu de beslissingen meer in overleg gemaakt worden, kan ik wat meer afstand nemen.

Daarnaast ben ik natuurlijk ook druk bezig met de bouw van ons nieuwe logistiekcentrum en houd ik me bezig met overnames en fusies. Een aantal bedrijven staan op ons lijstje die we wel zouden willen overnemen. Verder ga ik soms met Sander mee naar belangrijke klanten of heb ik inkoopcontact. Dat zijn op dit moment mijn taken. Nu met deze ontwikkelingen kan ik ook wat meer tijd nemen om privé wat leuks te doen.

MTS Euro Products is leverancier van hoogwaardige hygiëneproducten, gezondheid heeft daar natuurlijk alles mee te maken. Vooral met de kijk op afgelopen jaar waarin Covid-19 onder ons was. Hoe draagt MTS Euro Products bij aan de gezondheid van de medewerkers?
De afgelopen periode was zoals voor veel bedrijven een compleet nieuwe ontwikkeling. Hygiëne is een essentieel onderdeel geweest om te zorgen dat iedereen gezond bleef en we onze klanten konden blijven beleveren. Met thuiswerken, digitaal vergaderen, ploegendiensten en werken volgens alle regels van het RIVM hebben we ervoor kunnen zorgen dat onze collega’s op een gezonde en veilige manier hun werk konden blijven doen.

Ook na Covid-19 is gezondheid een belangrijk onderwerp. Iedereen wordt zich er steeds meer van bewust dat je met de juiste voeding en genoeg beweging een goede gezondheid creëert. Wat vervolgens weer resulteert in een betere focus tijdens werk. Hoe gaat MTS Euro Products medewerkers motiveren voor een gezonde levensstijl?
Onze nieuwe locatie wordt voorzien van een sportschool. Hier kunnen we met z’n allen werken aan onze eigen gezondheid en conditie. Eveneens komt hier een nieuw bedrijfsrestaurant met catering voor de juiste voeding. We kunnen meer gaan bewegen en gezonder eten. Momenteel hebben we een samenwerking met FIT Industries in Maassluis waar veel van onze medewerkers de nodige calorieën verbranden en werken aan hun conditie. Ook organiseren we intern wel eens gezonde acties. Een tijdje geleden hebben we met 14 collega’s een “stoppen met roken”-actie gehouden waarbij we het stoppen met roken beloonde met een leuk presentje. Op deze manier werken we samen met onze medewerkers aan een gezonder leven.

 

 

Nog heel even over ons nieuwe logistiekcentrum. Alle medewerkers bevinden zich straks weer met z’n allen onder 1 dak. Dit zal wel weer fijn zijn. Wat zijn voor jou hier de voordelen van?
Ja, hier ben ik heel erg blij mee. Het nieuwe bedrijfspand is voor mij echt een verademing. Eindelijk na 20 jaar weer iedereen onder één dak. De synergie, het teamgevoel, kostenbesparing, noem maar op. De vrachtwagens hoeven niet langer meer door elkaar heen naar de verschillende magazijnen te rijden. Ondanks dat we een groter gebouw krijgen, worden de lijnen 10 keer korter. In het begin zal het wennen zijn en moet iedereen natuurlijk zijn draai vinden.

Het gaan spannende weken worden. De planning, wanneer gaan we verhuizen? Het indelen van het magazijn, waar gaat alles staan? Het is de bedoeling om in één weekend over te gaan dus er wordt veel van onze mensen verwacht en we moeten goed blijven communiceren met elkaar. Het gewone werk moet natuurlijk gewoon door kunnen gaan. Om alles feilloos te laten verlopen, is er een speciaal verhuisteam opgericht. Het team heeft de taak om te zorgen voor een goede planning. 7 jaar geleden hebben we ook al eens een verhuizing meegemaakt, dus het draaiboek van toen zit gelukkig bij veel van onze mensen nog in het hoofd. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen en kijk er heel erg naar uit.

En nu met het nieuwe pand, de groei die MTS Euro Products doormaakt. Welke functies mis je nog of verwacht je dat er de aankomende jaren bij zullen komen?
Wij willen nog heel graag uitbreiden met een nieuwe locatie en daarvoor zijn dan heel wat nieuwe medewerkers nodig. Daarnaast blijven we gewoon groeien zoals ieder jaar. Ik denk dat we er vanzelf achter komen, hoeveel en op welke plekken binnen het bedrijf we extra mensen of functies nodig hebben.


Er kan zeker geconcludeerd worden dat medewerkers een belangrijke factor zijn bij het succes van MTS Euro Products. Het is niet voor niks dat veel collega’s lang bij dit bedrijf blijven werken. De functies van vroeger en het aantal medewerkers zijn flink veranderd en met oog op de toekomst wordt er verwacht dat dit zal blijven groeien. Inmiddels rijden Gerrit en ik de parkeerplaats bij de Kuip op en denk ik alweer na over de beelden die ik ga schieten voor mijn vlog. Naast de gezellige werksfeer en collega’s, ook één van de leuke factoren van mijn baan bij MTS Euro Products: veel uiteenlopende werkzaamheden.

De laatste updates